Jumaat, 20 Julai 2007

Lembu Daging 'klon' Bali

Lembu adalah haiwan herbivor yang berkaki empat yang sangat 'diminati' terutama ketika musim raya (sama ada musim raya puasa atau raya korban). Antara spesis lembu yang besar dan banyak daging ialah lembu 'klon' bali.

Lembu Bali (bos javanicus) dipercayai berasal dari Pulau Jawa, Indonesia. Di bahagian kakinya, kelihatan seolah - olah ia memakai stoking dan lembu betina mempunyai satu garis berwarna hitam di tengah belakangnya (bahagian atasnya) untuk membezakan dengan lembu jantan. Bentuk badan serta fenotaipnya yang tersendiri merupakan satu tarikan untuk dipelihara untuk tujuan liburan dan tarikan pelawat. Lembu jenis ini sangat tahan lasak.



Mempunyai nisbah pengeluaran daging (dressing percentage) yang tinggi sekitar 45% serta kadar kesuburan (fertiliti) yang baik dengan kadar kebuntingan yang tinggi. Lembu jenis ini mempunyai berat purata dewasa lebih kurang seberat 400 - 450 kg (jantan) dan sekitar 350-400 kg (betina). Namun begitu, Satu-satunya kelemahan yang ada pada lembu bali untuk tujuan penternakan adalah sifat semulajadinya yang agak liar.

0 ulasan: